a
Strona głównaZdrowieNiskie ciśnienie w ciąży – jak sobie z nim radzić?

Niskie ciśnienie w ciąży – jak sobie z nim radzić?

niskie cisnienie w ciazy

Okres oczekiwania na dziecko wymaga od przyszłej mamy sprostania licznym zdrowotnym dolegliwościom. Niestety dla pierwszego trymestru charakterystyczne są mdłości, spada również wydolność organizmu. Niebezpieczne dla przyszłej mamy, jak również dziecka jest szczególnie podwyższone ciśnienie krwi. Jednak również niskie ciśnienie w ciąży może sprawić, że jakość życia zdecydowanie się obniży. Co robić w takiej sytuacji? Zapraszamy do lektury.

Prawidłowa wartość ciśnienia krwi powinna oscylować w ciąży wokół 120/80 mmHg – waha się ona w zależności od natężenia aktywności fizycznej, a nawet zmian pogodowych. Mimo, iż to nadciśnienie budzi największe obawy lekarzy (a więc sytuacja, w której wartości przekraczają 140/90 mmHg), to również niskie ciśnienie w ciąży jest problematyczne, a w dodatku dotyka całkiem znacznego odsetka ciężarnych. Teoretycznie objaw, w którym ciśnienie wynosi poniżej 90/60 mmHg nie wymaga interwencji specjalisty, jednak jego konsekwencje są dla przyszłej mamy sporym dyskomfortem.

Ciężarne mające ten problem mogą się uskarżać na senność, problemy z koncentracją, szumy w uszach, przewlekłe zmęczenie. Częściej też może dochodzić do omdleń w wyniku tego, że krew dopływająca do mózgu nie jest wystarczająco dotleniona. Dlaczego ciśnienie w pierwszych miesiącach spada? Jest to związane z faktem, iż wzrasta w tym trymestrze ilość progesteronu w organizmie. Hormon ten ma wpływ na naczynia krwionośne, a w wyniku ich większej rozciągliwości zmniejsza się ciśnienie krwi w nich płynącej.

Mimo, iż wahania ciśnienia nie są objawem patologicznym w okresie ciąży to jednak warto wspomóc organizm w naturalny sposób. Wystarczy włączyć do diety produkty zawierające umiarkowane ilości kofeiny, jak kakao czy gorzka czekolada.

Można też posiłkować się kawą, lub, jeśli mamy obawy wynikające z jej działania – zieloną herbatą lub yerba mate. Alternatywą może być także kawa zbożowa. Przyszłe mamy powinny pamiętać, że jednym z fundamentów zdrowego stylu życia (niezależnie od tego, w którym trymestrze się znajdujemy) pozostaje umiarkowana aktywność fizyczna. Codzienny spacer, nordic walking, gimnastyka czy ćwiczenia dedykowane ciężarnym są jak najbardziej wskazane. Niskie ciśnienie w ciąży wcale nie musi mieć wpływu na jakość życia i można mu zapobiegać. Wystarczy regularnie i obficie nawadniać organizm (nawet do 3 litrów na dobę – z płynów oraz litra z pożywienia czyli warzyw bądź owoców). Mitem jest, że w ciąży nie wolno spożywać kawy. Kofeina zawarta w niezbyt mocnej kawie podnosi ciśnienie w niewielkim stopniu, natomiast jej działanie ma dużo szerszy zakres – poprawiający koncentracje, zdolności myślowe.

Napisane przez

Cześć! Jestem Irmina. Stworzyłam ten portal, ponieważ w dobie zalewu informacji sama poszukiwałam miejsca, w którym będę mogła znaleźć i poukładać najcenniejsze dla siebie wiadomości. Mam nadzieję, że znajdziesz u to, czego szukasz :)

Brak komentarzy

Zostaw komentarz