a
Strona głównaZdrowieKwas linolenowy. Występowanie i właściwości

Kwas linolenowy. Występowanie i właściwości

kwas linolenowy

Nienasycone kwasy tłuszczowe jako składnik diety są doceniane nie tylko przed dietetyków. Moda na rezygnowanie z tłuszczy zwierzęcych, tłuszczy trans oraz innych szkodliwych substancji to jedna z lepszych tendencji w ramach zdrowego odżywiania w ciągu ostatnich lat. Jednym ze składników, na który warto zwrócić uwagę jest kwas linolenowy. Jakie są jego właściwości, jak włączyć go do diety i właściwie – czy to konieczne? Sprawdźmy.

Kwas linolenowy stanowi jeden z rodziny kwasów tłuszczowych omega-3. Jest tłuszczem po części roślinnym, a jego główne źródła to olej rzepakowy, olej lniany, orzechy włoskie, pestki dyni, tofu, siemię lniane, olej sojowy czy ziarna soi. Kwas linolenowy może być w organizmie człowieka przetworzony w niezwykle przydatne kwasy DHA czy EPA – wspomagające m.in. redukowanie stanów zapalnych w obrębie wszystkich układów organizmu (ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchowego, sercowo – naczyniowego). Kwas linolenowy można spotkać nie tylko w wymienionych wyżej produktach. Na rynku nie brakuje mieszanek suplementacyjnych.

Dlaczego warto włączyć go do diety?

Zarówno w celach leczniczych, jak i profilaktycznych. Zastąpienie szkodliwych tłuszczy zwierzęcych odpowiednikami roślinnymi wiąże się m.in. ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia choroby serca bądź zawału mięśnia sercowego, prócz tego dużo łatwiej opanować problemy związane z nadciśnieniem. Oczywiście wiele zależy od tego, jaki jest stan zdrowia pacjenta, oraz jak przedstawia się jego plan żywieniowy czy aktywność fizyczna. Ani suplementy ani jeden produkt nie są w stanie zastąpić rzetelnego dbania (również w formie nauki) o swój organizm.

kwas linolenowy

Kwas linolenowy w diecie jest składnikiem istotnym – zapotrzebowanie dorosłej osoby to od 1 do 2 gram na dobę. Nietrudno zapewnić sobie taką dawkę zważywszy, że jedynie łyżka oleju rzepakowego to 1,3 g, łyżka lnianego – 8,5 g, natomiast łyżka siemienia – 2,2 g.  Oleje z zawartością kwasu linolenowego muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach – w butelkach z ciemnego szkła w chłodnym miejscu. Kiedy należy unikać produktów i suplementów obfitujących w kwas linolenowy? Przede wszystkim przed zabiegami chirurgicznymi, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że upływ krwi będzie większy. W pozostałych przypadkach przeciwwskazań praktycznie nie ma.

Napisane przez

Cześć! Jestem Irmina. Stworzyłam ten portal, ponieważ w dobie zalewu informacji sama poszukiwałam miejsca, w którym będę mogła znaleźć i poukładać najcenniejsze dla siebie wiadomości. Mam nadzieję, że znajdziesz u to, czego szukasz :)

Latest comment
  • Nie wiedziałam, że ten kwas jest tak ważny dla organizmu…

Zostaw komentarz