a
Strona głównaZdrowieJak wybrać właściwy olej do smażenia

Jak wybrać właściwy olej do smażenia

olej do smazenia

Smażenie potraw z pewnością nie jest korzystne dla organizmu z przyczyn oczywistych. Takie posiłki zawierają dużo więcej tłuszczu, są bardziej kaloryczne, a także obciążające dla wątroby i innych organów trawiennych. Niemniej – to wciąż jeden z popularniejszych sposobów przygotowywania posiłków – zwłaszcza w tradycyjnej kuchni polskiej. Szczęśliwie – olej do smażenia można wybrać tak, by nie wyrządzał nam dużej szkody. Oczywiście należy używać go z umiarem. Poniżej – nieco więcej informacji na temat tego, który tłuszcz jest optymalny, natomiast z których jego rodzajów lepiej zrezygnować.

Jakość, jaką posiada olej do smażenia jest bardzo ważna. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na produkt pochodzenia roślinnego (to zdecydowanie lepsza opcja) czy zwierzęcego dobrze jest nie wybierać najtańszych produktów. Dlaczego? Ponieważ podczas smażenia tłuszcz rozpada się na kwasy tłuszczowe oraz glicerol. Nasycone kwasy tłuszczowe – obecne m.in. w maśle, niskiej jakości margarynie i produktach masłopodobnych powodują wzrost stężenia złego cholesterolu LDL we krwi, co może prowadzić do chorób serca, podwyższonego ciśnienia, problemów z krążeniem, a przede wszystkim – nadwagi i otyłości. W czasie długotrwałego ogrzewania tłuszczów – co jest konieczne w przypadku niektórych potraw – generowane są rozliczne substancje o szkodliwym wpływie na organizm.

Dużo zdrowsze są oleje rafinowane niż tłoczone na zimno. Lepiej też sięgać po te zawierające jednonienasycone kwasy tłuszczowe, jak produkty rzepakowe czy lniane bądź oliwa z oliwek. Wyznacznikami tego, czy dany tłuszcz nadaje się do smażenia pozostają zarówno skład kwasów tłuszczowych, jak i temperatura dymienia (czyli zdolność do zachowywania właściwości także w wysokich temperaturach). Krótkotrwałe przygotowanie potraw może być praktykowane z użyciem tłuszczy zwierzęcych (oczywiście nie na co dzień). Do smażenia nie nadają się jednak masło czy smalec (chyba, że mowa o smażeniu dosłownie kilkuminutowym).

olej do smazenia

Nawet jeśli nabędziemy olej do smażenia dobrej jakości warto używać go w ograniczonym stopniu. Duszone, pieczone czy gotowane na parze potrawy wcale nie muszą smakować gorzej, a z pewnością są o wiele zdrowsze. Niezależnie od tego, czy zależy nam na utracie zbędnych kilogramów czy po prostu na lekkostrawnych posiłkach.

Napisane przez

Cześć! Jestem Irmina. Stworzyłam ten portal, ponieważ w dobie zalewu informacji sama poszukiwałam miejsca, w którym będę mogła znaleźć i poukładać najcenniejsze dla siebie wiadomości. Mam nadzieję, że znajdziesz u to, czego szukasz :)

Latest comment
  • Jak smażyć mięso, to tylko na smalcu!

Zostaw komentarz