a
Strona głównaParentingJak przygotować się do ciąży

Jak przygotować się do ciąży

Jak przygotowac sie do ciazy

Decyzja o macierzyństwie powinna być dobrze przemyślana. Planowanie okresu, w którym w naszym ciele będzie rozwijać się nowe życie warto poprzedzić odpowiednimi działaniami. O tym, jak przygotować się do ciąży istnieje wiele teorii. Tymczasem najważniejsze jest przestrzeganie podstawowych zasad w zakresie ochrony zdrowia (swojego oraz przyszłego dziecka), ale przede wszystkim – pragmatyczne podejście do całej kwestii. Informacje o tym, jak przygotować się do ciąży można podzielić na te, które mówią o najkorzystniejszym terminie, jak i na te, które wskazują, na ile należy zmienić tryb życia. Prawda jest taka, że wszystko, m.in to, jak jemy, jak często odwiedzamy lekarza, czy mamy problem z nałogami – zmienia się diametralnie.

Dlatego tak istotne jest świadome i planowane macierzyństwo. Wtedy bowiem jesteśmy gotowe na poświęcenia, modyfikację stylu życia oraz stopniowe zaakceptowanie faktu, że odtąd (przynajmniej przez kilka najbliższych lat) naszą tożsamość będzie w dominującej części określać słowo „mama”.

Przede wszystkim preparacje należy rozpocząć od gruntownego przebadania swojego organizmu. Najlepiej zacząć działać już na 10 – 12 miesięcy przed planowanym zapłodnieniem. Choć nie brzmi to zbyt romantycznie, to jednak takie praktyczne podejście znacznie ułatwi przejście kluczowych 9 miesięcy. Dla rozwoju embrionu liczą się nie tylko pierwsze miesiące, ale nawet tygodnie. Dlatego organizm kobiety musi być gotowy. Jak to osiągnąć?

Poprzez poprawę wydolności organizmu (obejmującą regularne uprawianie sportu, dbanie o optymalny poziom ciśnienia tętniczego, pracę układu immunologicznego etc). Wskazane są szczególnie takie aktywności jak: jazda na rowerze, pływanie, aerobic i aquaaerobic, joga, pilates, czy nordic walking.

Jednocześnie warto zmienić sposób odżywiania. Unikać produktów wysokoprzetworzonych, obfitujących w tłuszcze trans, konserwanty, cukry proste. Zamiast tego dobrze wzbogacić jadłospis o świeże warzywa i owoce (szczególnie te zawierające kwas foliowy, witaminę E, A i C, kwasy omega 3, minerały takie jak wapń, magnez, cynk, jod). Szczególnie obfitujące w kluczowy dla ciężarnych kwas foliowy są m.in. szpinak, natka pietruszki, ale i pomarańcze, banany, a nawet żółtka jaj. Niezbędne witaminy i minerały można też uzupełniać przy pomocy suplementów – tutaj jednak wskazana jest konsultacja ze specjalistą. Na pewno warto już na kilka miesięcy przed planowaną ciążą ograniczyć spożycie kawy oraz alkoholu, a także zaniechać palenia. Dzięki temu do poczęcia dojdzie łatwiej, a ciąża będzie miała większe szanse na łagodny przebieg.

Jak przygotowac sie do ciazy

Oczywiście by to ostatnie miało miejsce, konieczna jest rezygnacja z antykoncepcji hormonalnej oraz uregulowanie cyklu miesięcznego, i to co najmniej na trzy miesiące przed planowaną ciążą. Warto też odwiedzić nie tylko ginekologa, ale i innych specjalistów, na przykład stomatologa, gastrologa, jeśli to konieczne również neurologa i gastrologa. Okres ciąży jest niezwykle obciążający dla organizmu toteż w pierwszej kolejności trzeba zadbać o swoje zdrowie. Również psychiczne – w tym miejscu dobrze wspomnieć o rozmaitych technikach relaksacyjnych korzystnie oddziałujących na organizm.

Stres to jedna z głównych przyczyn rozlicznych chorób cywilizacyjnych stąd w okresie pre-ciążowym dobrze jest ów czynnik zredukować do minimum.

Napisane przez

Cześć! Jestem Irmina. Stworzyłam ten portal, ponieważ w dobie zalewu informacji sama poszukiwałam miejsca, w którym będę mogła znaleźć i poukładać najcenniejsze dla siebie wiadomości. Mam nadzieję, że znajdziesz u to, czego szukasz :)

Latest comment
  • Moja siostra byla moim wzorem do nasladowania w kwestii staran o dziecko. Zmienilam styl zycia, zaczelam sie wiecej ruszac, duzo czytalam o maciezynstwie, zaczelam suplementowac pregne plus i staralam sie by w moim zyciu bylo jak najmniej stresu. Aktualnie jestem juz matka dwojki dzieci 🙂 Zycze powodzenia przyszlym mamom 🙂

Zostaw komentarz