a
Strona głównaZdrowieDyskopatia szyjna – jak złagodzić dolegliwości?

Dyskopatia szyjna – jak złagodzić dolegliwości?

Dyskopatia szyjna to zwyrodnienie krążków międzykręgowych, które pojawia się z wiekiem lub jest skutkiem długotrwałych przeciążeń. Jej objawami są ból i ograniczenie ruchomości szyi, co znacznie wpływa na komfort funkcjonowania.

Czym jest dyskopatia szyjna?

Dyskopatia to określenie na schorzenia krążka międzykręgowego – elastycznej struktury znajdującej się pomiędzy poszczególnymi kręgami, która pełni funkcję amortyzatora kręgosłupa, a także umożliwia jego ruchy do przodu, do tyłu i na boki. Z wiekiem, a także w wyniku przeciążeń, dochodzi do zwyrodnienia, uszkodzenia i przemieszczanie się krążka, co powoduje nieprzyjemne dolegliwości.

Dyskopatia szyjna jest określana także jako przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa. To choroba spowodowana uszkodzeniem i przemieszczeniem się krążka międzykręgowego, która najczęściej dotyczy kręgów C5, C6 i C7 – pojedynczo lub jednocześnie. W wyniku schorzenia powstaje ucisk na nerwy, co skutkuje pojawieniem się nieprzyjemnych dolegliwości.

Przyczyny dyskopatii szyjnej są złożone i nie zawsze można ich uniknąć. Przede wszystkim degeneracja krążków międzykręgowych jest związana z wiekiem – w wyniku fizjologicznego procesu starzenia się ulegają one zużyciu i tracą swoje funkcje. Z tego powodu o kręgosłup należy dbać już od najmłodszych lat, aby opóźnić pojawienie się zwyrodnień. Do innych przyczyn dyskopatii szyjnej zalicza się:

  • urazy kręgosłupa, np. w wyniku wypadków komunikacyjnych,
  • nadmierne przeciążenie kręgosłupa,
  • wzmożone napięcie mięśniowe,
  • wady postawy i nieprawidłowości w budowie kręgosłupa,
  • przewlekły stres,
  • siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej,
  • nieodpowiednią poduszkę do spania,
  • nadwagę lub otyłość.

Objawy dyskopatii szyjnej

Pierwsze objawy dyskopatii szyjnej to zazwyczaj ból barków i ramion, który promieniuje do jednej ręki. Może mieć różne nasilenie i charakter. W miarę postępu choroby pojawiają się także inne bardziej dokuczliwe dolegliwości:

  • ból kręgosłupa w odcinku szyjnym,
  • ograniczenie ruchomości szyi,
  • przykurcze i bolesne skurcze mięśni w okolicy szyi i barków,
  • nawracające bóle i zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • drętwienie i mrowienie ręki lub palców,
  • osłabienie siły mięśniowej w kończynach górnych,
  • nudności i wymioty,
  • zaburzenia czucia.

Wszystkie dolegliwości i objawy neurologiczne są związane z uciskiem uszkodzonego krążka międzykręgowego na nerwy obwodowe i naczynia krwionośne, zaopatrujące okoliczne mięśnie.

Leczenie dyskopatii szyjnej

Jeżeli pojawią się jakiekolwiek objawy, które świadczą o problemach z kręgosłupem szyjnym, należy udać się do lekarza. Podstawowymi badaniami, które wykonuje się przy podejrzeniu dyskopatii, są zdjęcie rentgenowskie (RTG) kręgosłupa lub rezonans magnetyczny. Umożliwiają one ocenę stanu krążków międzykręgowych i ustalenie dalszego postępowania.

W leczeniu dyskopatii szyjnej stosuje się środki farmakologiczne o działaniu rozluźniającym, przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Dodatkowo należy skorzystać z pomocy fizjoterapeuty w zakresie dobrania odpowiednich ćwiczeń w celu odbarczenia uciskanych struktur kręgosłupa i zmniejszenia napięcia w mięśniach (masaż, ćwiczenia rozluźniające, ciepłolecznictwo). Jeżeli farmakoterapia i fizjoterapia nie przynoszą oczekiwanych efektów, konieczne jest wykonanie zabiegu chirurgicznego, podczas którego usuwa się uszkodzony krążek.

Ćwiczenia dla osób z dyskopatią szyjną

Aktywność fizyczna jest nie tylko elementem leczenia dyskopatii szyjnej, ale także zapobiega jej powstawaniu. Ważne jest wzmocnienie i zmniejszenie napięcia w mięśniach, które stabilizują odcinek szyjny kręgosłupa. Ćwiczenia można wykonywać z fizjoterapeutą lub samodzielnie w domu po wcześniejszym przeszkoleniu.

Do przykładowych ćwiczeń dla osób z dyskopatią szyjną zalicza się:

  1. Leżenie na brzuchu z rękami splecionymi na potylicy, czoło dotyka podłogi. Należy unieść głowę i ramiona nad podłoże, wytrzymać 5 sekund i odpocząć. Ćwiczenie powtórzyć 5 razy.
  2. Siedzenie prosto z rozstawionymi stopami. Lewa ręka spoczywa na udzie, prawą należy objąć głowę i przechylić ją w prawą stronę. Wytrzymać w tej pozycji 20 sekund i zmienić stronę.
  3. Odchylenie głowy do tyłu, przechylenie jej w lewo, w prawo i pochylenie do przodu. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.
Brak komentarzy

Zostaw komentarz