a
Strona głównaParentingCzego nie można jeść w ciąży

Czego nie można jeść w ciąży

Czego nie mozna jesc w ciazy

Okres oczekiwania na narodziny dziecka wymaga szczególnych starań o stan zdrowia przyszłej mamy. Nieodzownym elementem jest wprowadzenie optymalnej diety oraz regularnie przeprowadzane badania i umiarkowana aktywność fizyczna. Oczywiście, jak w przypadku każdego „stanu wyjątkowego” istnieją wskazania i przeciwwskazania dotyczące zawartości jadłospisu. Warto w pierwszej kolejności uświadomić sobie, czego nie można jeść w ciąży, by cieszyć się dobrą kondycją oraz nie obawiać o zdrowie rozwijającego się płodu.

Wokół diety dla kobiet ciężarnych nagromadziło się przez lata wiele mitów. Jeden z nich, szczególnie szkodliwy mówi o tym, że należy „jeść za dwoje”. Tymczasem nadmierny przyrost wagi w ciąży, często spowodowany również konsumpcją fast foodów i innych wysokoprzetworzonych produktów może zaszkodzić zarówno mamie (zagrożeniem jest tutaj m.in. cukrzyca ciążowa), jak i dziecku. To, czego nie można jest w ciąży to przede wszystkim żywność bezwartościowa w zakresie zawartości witamin i minerałów. Zaliczyć można do niej np:

  • potrawy smażone w głębokim tłuszczu, chipsy, krakersy i inne słone przekąski, produkty typu instant (z kostkami rosołowymi włącznie), wszystko, co zawiera kwasy tłuszczowe trans (szczególnie groźne dla rozwoju płodu w pierwszym trymestrze) bądź utwardzone roślinne tłuszcze;
  • produkty zawierające znaczne ilości cukru, syropu glukozowo – fruktozowego, takie jak gotowe słodycze, napoje gazowane, a nawet soki. Warto zastąpić szkodliwe substancje słodzące stewią czy miodem naturalnym (ten jednak trzeba stosować z umiarem z uwagi na wysoką kaloryczność);
  • alkohol – dla wielu nadal nieoczywistym jest, że nawet lampka wina może zaszkodzić rozwojowi dziecka, powodując zaburzenia takie jak FAS.

Czego nie mozna jesc w ciazy

Prócz produktów niezdrowych z natury w ciąży lepiej unikać także:

  • potraw z surowych ryb, mięs bądź jaj;
  • wątróbki – która mimo zawartości witaminy A oraz żelaza posiada w składzie również toksyczne elementy;
  • serów pleśniowych – szczególnie niepoddanych obróbce termicznej (mogą grozić infekcją układu pokarmowego, którego podatność na zatrucia jest w ciąży wyższa);
  • produktów o wysokiej zawartości kofeiny – takich jak kawa czy popularne energetyki;
  • kupowanych w sklepach kiełków – te lepiej przygotowywać samemu, by mieć pewność, że nie dojdzie np. do zakażenia bakterią E. coli.
Napisane przez

Cześć! Jestem Irmina. Stworzyłam ten portal, ponieważ w dobie zalewu informacji sama poszukiwałam miejsca, w którym będę mogła znaleźć i poukładać najcenniejsze dla siebie wiadomości. Mam nadzieję, że znajdziesz u to, czego szukasz :)

Latest comments
  • I jak tu zrezygnować z ukochanego sushi w czasie ciąży… 🙁

Zostaw komentarz